8 leggyakoribb téma

Ön elegendő létfontosságú fehérjét fogyaszt? – Tudja meg most!

652
HOZZÁSZÓLÁS:

A szénhidrátok és a zsírok mellett a fehérjék (proteinek) táplálékaink legfontosabb összetevői. Szerves anyagokból, aminosavakból  állnak, amelyek molekulfehérjealáncokat alkotnak. Az emberi szervezetben lévő különböző fehérjék felépítéséhez húszféle aminosavra van szükség. Ezek közül tízet a szervezetünk önállóan is képes előállítani, további kettőt szintén, de nem kielégítő mennyiségben, nyolc aminosavat pedig egyáltalán nem tud létrehozni. Ezeket az esszenciális aminosavakat a táplálékkal kell magunkhoz vennünk.

A fehérjék feladata

A fehérjék sokrétű feladatot látnak el: a sejtek legfontosabb építőanyagai, meghatározzák a formájukat és a keménységüket, valamint fontos szerepet játszanak a sejteken belül és azokon kívül lezajló anyagcsere  folyamatokban. 

Miben található fehérje?

A növények és az állatok szervezetének nélkülözhetetlen építőanyagai a fehérjék. Gyakorlatilag nincs olyan táplálékféle, amelyben ne lenne fehérje.

Az emberi szervezet viszont nem képes megemészteni mindenfajta fehérjét. Összetételüknél fogva léteznek értékes és kevésbé fontos fehérjék. Alapvetően elmondhatjuk: egy fehérje annál értékesebb, minél több esszenciális aminosavat tartalmaz.

A gyógyszerészek és a táplálkozáskutatók ezért legalább napi harminc gramm állati fehérje fogyasztását javasolják. Különösen a hal és a hús, ezenkívül a tej, a tejtermékek és a tojás tartalmaznak könnyen emészthető proteineket, amelyek gazdagok esszenciális aminosavakban.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy kizárólag állati fehérjéket kellene fogyasztanunk. Az állati fehérjéket akkor tudja legjobban értékesíteni a szervezet, ha olyan ételeket is eszünk, amelyek növényi fehérjét tartalmaznak. Különösen jó fehérje forrás a bab, a borsó és a lencse. Földünk jelentős részén pedig a szója a legfontosabb fehérje.

Mennyi a napi ajánlott fehérjebevitel?

Szabályként elfogadhatjuk, hogy testsúlykilogrammonként nyolc tized gramm fehérjét ajánlatos fogyasztanunk, ez nők esetében maximum negyvenöt, férfiaknál ötvenöt gramm naponta. Növekedésben lévő fiatalok, állapotos vagy szoptató nők azonban ennél többet is fogyaszthatnak:  testsúlykilogrammonként másfél grammot.

Ártalmas-e a túl sok fehérje?

Mai táplálkozási szokásaink mellett nem fenyeget az a veszély. hogy nem fogyasztunk el elegendő fehérjét. Azonban előfordulhat. hogy a fehérjebevitel túlzottan egyoldalú, és így bizonyos aminosavak hiányozni fognak az étrendünkből.

Átlagos táplálkozás esetén napi fehérje szükségletünk két-háromszorosát is elfogyasztjuk. A fölösleges mennyiséget szervezetünk elégeti vagy zsír formájában raktározza. Az aminosavakban sok a káros nitrogén, amit a szervezet nem tud megemészteni, ezért a vesének kell kiválasztania. Ez túlzott terhet ró a vesére, és károsíthatja is.

652
HOZZÁSZÓLÁS:
loading...

Hozzászólások |

Összesen eddig
0

És te mit gondolsz erről?
Neked mi a véleményed a témáról?

Szólj hozzá

| Mondd el a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 

<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Válogatott készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!

Friss HOZZÁSZÓLÁSOK

168

Kapcsolódók |

Hasonló cikkek, témák
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Login



Elfelejtette jelszavát?
Regisztráció! [ bezár ]
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Felhasználó létrehozása!



Már regisztrált? Jelentkezzen be! [ bezár ]

Elfelejtette jelszavát?


[ bezár ]